Hudvård och hållbarhet som går hand i hand
Comfort Zone är ett medvetet professionellt hudvårdsmärke, ett varumärke som har som mål att skapa de bästa möjliga förutsättningarna för huden att må bra. Detta mål kombineras med en hög ambition att ta hand om vår planet och natur och skapa de bästa förutsättningarna för vår omvärld.
Comfort Zones resultatinriktade, hållbara, vetenskapsgrundade formulas och behandlingar för ansikte och kropp tillverkas i Parma på Davines Village. Företagsgruppen är B Corp-certifierade vilket innebär att man vill göra gott för världen samtidigt som man driver företag. Grundaren, Doktor Davide Bollati, är farmaceut och kosmetisk kemist i botten men också en visionär med höga hållbarhetsmål i sikte. Varje år tas en hållbarhetsrapport fram och många välgörenhetsprojekt stödjs och drivs av Comfort Zone och Davines Group.
Comfort Zones payoff är ”concious skin science”. Ordet concious, eller medveten, syftar på flera olika saker. För det första medvetna val när det gäller vad som är bäst för huden. Med Comfort Zone kan huden förbättras synligt tack vare salongsbehandlingar och aktiva hemmaprodukter i kombination med den hälsosamma och hållbara livsstilen som förespråkas. I labbet arbetar idag 40 personer och nya produkter tas fram av en speciellt utsedd vetenskaplig kommitté. Produkterna testas dermatologiskt och effektiviteten är kliniskt bevisad innan lansering sker.
Concious syftar också på ingrediensval då Comfort Zone har en egen vetenskaplig trädgård där ingredienser odlas och aktiva molekyler från växtriket kan studeras. Samtliga produkter är veganska, kraven på resultat är höga och ingredienserna är växtbaserade och högteknologiska. Även framtagningen av förpackningarna är ett högst medvetet val då det är koldioxidneutral tillverkning med återvunnen plast i tillverkningen av flaskor och tuberna görs av sockerrör.